ИНЖ. МИТКО ДИМИТРОВ: "ЩЕ ИМА КОНЦЕРТ "30 ГОДИНИ "ПАЙНЕР".

05 март 2020 г.

Интервю на инж. М.Димитров за вестник "Телеграф".

-Инж. Димитров, честит 30-и рожден ден на вашата музикална компания „Пайнер". Как го отбелязахте?

-Благодаря! Отбелязахме го скромно, със служителите – от София, от Димитровград; печатницата, комплекса в Димитровград и певиците, които имаха възможност да дойдат. Това беше в четвъртък, 13 февруари, защото точно на 13 февруари 1990 г. излезе решението за регистрацията на фирмата от Хасковския съд. Не съм канил лично никой, тъй като това е служебен фирмен рожден ден, а не мой личен празник. Някои от певците успяха да дойдат, други ни поздравиха в социалните мрежи. Благодаря на всички. Тези 30 години не усетихме как минаха в непрекъсната работа с разрешими проблемчета, но сме вървели напред през цялото време.

-Направихте ли си равносметка за първите 30?

-Постигнатото се вижда в момента – работили сме с повече от 300 изпълнители, продуцирали сме над 10 000 песни, събрани в близо 2200 албума и продължаваме напред. През всичките тези години сме били радетели на възможно най-доброто качество, ако може и на световно ниво. Когато имаме една хубава песен, качеството допринася да привлечем вниманието на почитателите. Когато има перфектна картина и звук, хубавата песен влиза по-лесно в душата на човека.

-Искам да ви върна преди 30 г., да разкажете как започна всичко. Носят се легенди, че сте тръгнали с един касетофон на битака в Димитровград. Това вярно ли е?

-Легенди има всякакви. Няма нищо срамно да съм бил и с касетофон на битака. По този начин можеш да видиш хората какво харесват, на какво се радват, какво предпочитат. В тези първи години празните касета бяха дефицит и аз реших да създам поточна линия за производството им. През 1988-9 г. излезе постановление на МС, според което вече можеше да се работи на частно, а година по-късно се разкри възможност и за разкриването на фирми. Ние със съпругата ми бяхме първите, които решиха смело да влязат в това море, имайки предвид опита, който имахме от държавната работа и знанията от института. Изтеглихме кредит от 1 милион лева тогава за закупуването на машини и апаратура, гарант на кредита ни стана самия комбинат, в който работехме, което беше израз на доверието, което ни имаха. Не подведохме ръководството, върнахме го в срок точно от 1 г., въпреки годишната лихва от 53%. Започнахме да произвеждаме касети и да тиражираме записите на най-добрите сватбарски оркестри, които правехме по фестивали и надсвирвания. Пробвахме и с рок, но тези опити се оказаха неуспешни, защото хората си харесваха повече шлагерната музика и попфолка.

-За какви количества става въпрос?

-Колкото можехме да произведем, толкова се купуваха. Произвеждахме не само за вътрешния пазар и за нашите продуцентски нужди, но и за износ: в Румъния, Молдова, Македония. Опитахме се в Украйна, но се оказа неуспешно. Работехме на три смени и успяхме да дръпнем финансово. През 1993 г. България ратифицира Женевската конвенция по авторско право. При това положение ние решихме да акцентираме върху продуцентския си бизнес. Създадохме първото аудио студио, впоследствие и видео студио в Димитровград и започнахме с професионална техника да правим професионални звукозаписи и видеозаписи.

-А откъде дойде името Пайнер?

-От един облог. В Димитровград бяхме десетина любители на хубавата музика и на една наша среща решихме да си направим експеримент, кой ще направи най-добрият запис на едно и също изпълнение. Един от приятелите ми беше конструирал собствен магнетофон и беше сигурен, че е направил най-доброто. Аз ползвах магнетофон от японската марка Pioneer. Направихме записите, след това ги прослушахме и се оказа, че моят наистина е най-добрият. От тогава започнаха да ме наричат Пайнера. Когато обсъждахме име за фирмата, предложенията все ни се струваха неубедителни. Тогава нашата адвокатка каза: „А защо да не е Пайнер", помислихме и и го приехме. Важното бе да тръгнем добре в работата, да се чувстваме убедени в това, което ще правим. Пък и името ни допадна – първи, първенец, пионер.

-Коя бе първата певица, която продуцирахте?

- С оркестрите имахме големи успехи. Първата певица, с която решихме да почнем професионална работа е Глория. С нея започнахме много успешно и убедително. Бяхме чували много хубави неща за нея, познавахме гласа й от записи. Организирахме среща по средата между Димитровград и родния й Русе – във Велико Търново. Там обсъдихме как да действаме занапред, тя прие идеята, подписахме договор и заработихме заедно. Въпрос на доверие, прозорливост... Смятам, че и тя не съжалява. До ден-днешен сме заедно и вървим напред.

-Кой е най-големият успех на Пайнер?

-Доста са успехите. Успех е Глория още в самото начало; успех е оркестър Димитровград; убедителен успех имаме с Ивана. Направихме бум като наложихме големи сръбски хитове на български в нейно изпълнение като „Шампанско и сълзи", „Квартална кръчма", „Като на 17" и много други. Успехите на Преслава, Галена, Анелия и Джена вече вървят паралелно. Гергана пък беше първата, която стана звезда за една нощ от ефира на телевизия Планета.

-А имали ли сте неуспехи?

-Продуцирането до голяма степен си е риск. Ние подписваме договор, когато имаме доверие, че ще успеем с някой изпълнител. Доста пъти обаче сме се подвеждали. Оказвало се е, че със съответен изпълнител не можем да успеем поради това, че той не е способен да даде това, което пазарът изисква. Оказвало се е, че изпълнителят няма тези качества, характерът му е друг. Случвало се е въпреки хубавите песни, въпреки добрите гласови данни и визия, даден изпълнител да не стои актуално на пазара. Доста са изпълнителите, с които не сме успявали. Но повече са тези, с които успяваме и благодарение на това фирмата върви напред.

-Открихте ли формулата на успеха за тези 30 години?

-Няма точна формула, защото времето се променя непрекъснато и всичко зависи от него. Днес се изисква повече продуктивност, показност и енергия в един изпълнител. Неговият характер трябва да подхожда на това, което пазарът изисква. А преди години не беше така.

-Как работехте с примата Лили Иванова?

-Наш приятел от Димитровград беше неин спонсор на няколко песни и тогава той реши да направи връзката и предложението да работим заедно. Самата тя нямаше нищо против. Често идваше в Димитровград и за първия ни общ албум „Готови ли сте за любов" работихме много добре, съгласувахме всеки детайл и имаше много голям успех. От него излязоха хитове като „Счупена чаша", „Дансингът на самотата", „Не всичко е пари приятелю". Тя е един от изпълнителите, който желаеше преди запис да пие хладка вода с лимон, заради гласните струни и по този начин пееше много добре. При втория ни албум „Частен случай" обаче тя реши да доказва себе си пред тийнейджърите, като започне да прави рокаджийски песни. Аз бях против, защото няма нищо по-хубаво да задържиш огромната си аудитория, която може и да не е тинейджърска, но е огромна и стабилна. Да привличаш и друга аудитория, означава да не плуваш в свои води. Тези рокаджийски песни не можаха да се възприемат, не станаха хитове и затова решихме, че работата ни с Лили Иванова не е ползотворна и приключихме с взаимно разбирателство.

-Сега се коментира в интернет, че има напрежение между вас и Галена заради отсъствието й от юбилея на фирмата, от концерта за рождения ден на Планета тв.

-Няма такова нещо. Всеки ден се чуваме, пишем си, работата върви. Дори преди час си говорихме за предстоящия ни видеоклип, който ще направим съвместно със Самсунг Галакси и техния най-нов модел смартфон.

-За 30 г. Пайнер ще има ли голям концерт?

-Да. Смятаме в началото на лятото да го направим на открито, но още не сме решили къде точно да е.

-Какви други планове имате за годината?

-Сега предстои да пуснем нова телевизия Планета 4К, който ще е първата българска телевизия, излъчваща най-висококачествения сигнал в ефира. Другите ни планове са да задържим успеха на компанията.

-За финал, кой е първият съвет, който винаги давате на изпълнителите си?

-Да бъдат себе си. Тогава ще са най-убедителни и успешни.

Начало